По-русски
Українською
Погода:
  • Курси валют: USD 11.5   EUR 15.7
  • Пальне: A92 10.53   A95 10.90   ДП 9.74

Leopolis Grand Prix
27-29 червня у Львові відбудеться найбільша автомобільна подія України та Центральної Європи.
nashelito: архів
Виберіть проміжок часу, за який Ви хочете подивитись записи в блогах

Хмара тегів
jazz Jazz Koktebel Іркутськ Іссик-Куль Ґерґеті Ґерґеті Трініті Абхазія автостоп Ананурі Ангара Арагві Арка Дружби Ахалхалакі Білорусь Байкал Боржава буддизм Бурхан Бурятія Бухара Військово-Грузинська дорога вірмени Ваніс Квабебі Вардзія Великий Шовковий Шлях Верхній Ларс вино гори греки Грузія Гур Емір джаз Джварі дорога Жинвалі Жинвальське водосховище законодавство залізниця Кавказ Казахстан Казбеґі Кам'янець-Подільський караван-сарай Карпати КБЖД Киргизстан книги Коктебель кордон Крим Кумурдо Ліствянка література лобіані Львів мінарет міст Міст Миру Мале Море Малий Кавказ мандри маршрут медресе Мейдана Метехі мечеть мис митниця мовзолей монастир монахи море мотаня Мткварі Мцхета Ніноцмінда ніч навпростець напівпустеля Нарікала озеро Ольхон остріа Ош Південна Осетія пішки Паравані плов полонина пором Порт Байкал прикордонний перехід прогулянки Регістан Російська Імперія Російська Федерація Росія руїни Сіоні Сакартвело Сакгамо Самарканд Светіцховелі Свецісховелі свята Ніно Середня Азія Сибір скарб Степанцмінда таємниця Тамерлан Ташкент Тбілісі Тимур Тмоґві Тоба-Варчхілі трекінг Тсхрацкаро тунель Тянь-Шань Угулбек Узбекистан Україна фестиваль фортеця Форум Видавців фото Хіва хінкалі хачапурі Хертвісі Хобой Ходжа Насреддін храм храми Хрестовий перевал християнство Хужир Цалка цариця Тамара церква Цмінда Самеба шаманізм Шаманка Шердор
AutoTravel у соціальних мережах


Свой первый холодильник мы с женой купили в магазине Комплект, находится в Одессе, нам понравился этот магазин.

В онлайн магазине оборудоваия stocktools.ru есть все. От ручного инструмента, до мощных лодочных моторов.

"Золоті" кілометри Навколобайкальської залізниці

22 лютого 2012, 23:08

Я завжди захоплююся тими мандрівниками, які, готуючись до подорожей, зазделегідь шукають інформацію про пункт призначення, визначні місця, розклад електропотягів і вартість кави у кавових автоматах. Але сам так робити не вмію і, швидше за все, - не хочу... :)

Якщо бути зовсім відвертим, про Навколобайкальську залізницю я дізнався випадково - під час довгої мандрівки з друзями в бік Монголії. Я пишу "в бік", бо до Монголії так тоді і не доїхав, -розчарувавшись у майбутньому нашої мандрівки, зійшов з потяга на КБЖД...

Навколобайкальська залізниця (Кругобайкальская железная дорога, або КБЖД) - визначна пам'ятка інженерного мистецтва в південно-західній частині Байкалу, тупиковий відрізок залізниці  довжиною 89 кілометрів між станціями Слюдянка-2 і Порт Байкал. Ця місцина оповита легендами і є справжною "туристичною Меккою" для навколишніх туристичних спільнот і клубів. 

Один з 38 тунелів Навколобайкальської залізниці

Трохи історії

КБЖД мала стати найбільш мальовничою частиною Транссибірської магістралі. 84 кілометри від Порту Байкал до села Култук будували з 1902 по 1904 рік, здійснивши при цьому безпрецендентний за масштабом і вартістю об'єм робіт.

На цій ділянці розташовано майже пів тисячі інженерних об'єктів, в тому числі 38 тунелів загальною довжиною більше 9 кілометрів, 6 великих мостів, 16 галерей і 280 підпірних стінок.

Усі ці об'єкти будувалися за нетиповими проектами і не перебудовувалися з часу їх створення. Така велика кількість мальовничих мостів і тунелів, складний скелястий рельєф і чарівне озеро Байкал поруч зробили Навколобайкальську залізницю однією з найкрасивіших залізниць у світі.

Кожен з 38 тунелів пробивався вручну, з використанням вибухівки. За приблизними підрахунками, на будівництво кожного кілометра залізниці її (вибухівки) витрачали цілий вагон. За добу проходили лише 40-50 см. Зрештою, на 84 кілометровій ділянці залізниці, в середньому, через кожні 150 метрів зустрічається міст, галерея, або тунель.

Вартість будівництва Навколобайкальської залізниці перевищила вартість всіх інших доріг Росії збудованих на той час. Але в 1959 році, після побудови Іркутської ГЕС і затоплення залізниці вздовж Ангари, КБЖД стала тупиковою ділянкою, втративши своє стратегічне транспортне значення...

"Мотаня" для туристів, рибалок і "передач"

"Класичний" маршрут по Навколобайкальській залізниці виглядає так: ранковий електропоїзд з Іркутська в Слюдянку - поїздка на "мотані" по КБЖД - поромна переправа з Порту Байкал в Ліствянку - маршрутка до Іркутська. Це все можна встигнути здійснити за 1 день.

Та чи варто? :)

Після того як КБЖД втратила своє транспортне значення, основний рух залізницею ліг на залізні "плечі" "мотані" - невеличкого потяга, який щоденно курсує (тобто, мотається) між Слюдянкою і Портом Байкал. 

Працьовита "Мотаня" обслуговує рибалок та туристів і возить місцевому населенню "передачі"

"Мотаня" складається з кількох плацкартних вагонів і "теплушки". Поїздка з Слюдянки до Порту Байкал коштує менше 100 рублів і триває 6 годин. Кажуть, що в "теплушці" можна їхати безкоштовно, якщо трапиться хороша провідниця і не прожене, зіславшись на техніку безпеки.

Росклад руху цього потяга дуже простий: відправлення з Слюдянки о 13:50 - прибуття в Порт Байкал о 20:10; відправлення з Порту Байкал о 20:50 - прибуття в Слюдянку о 02:30.

Оскільки "мотаня" їде повільно, можна попросити машиніста зупинитися в будь-якому місці, потай від провідників можна відчинити зовнішні двері в тамбурі і фотографувати чарівні околиці і здійснення мрії (sic!) - вперше побачений Байкал, чи навіть проїхатися на майданчику локомотива (за окрему плату).

Екстремальне фото :)

На шляху потяга є декілька баз відпочинку, туристичних стоянок і села страшенно схожі на наші карпатські. Туди з "мотанею" передають хліб, сіль, сірники, муку, крупи, консерви і пошту.

Доки я висів у тамбурі тримаючись за бокову ручку біля дверей і фотографував, розговорився з рибалками, і вони сказали, що ловлять на вудочки і для себе, тому - не браконьєри. Ловлять байкальського омуля і харіуса, правда останнього тепер дуже мало. Наполегливо рекомендували скуштувати байкальську рибу у всіх її проявах: холодному і гарячому копчені і в'яленні і маринуванні. 

Рибалки вирушають на "полювання"

Частина будівель в населених пунктах втратили своє значення і поступово мальовничо руйнуються.

У "мотані" завжди багато туристів. Неподалік від мене сиділи цілим купе якісь азіати - здається, тайці, пізніше, я бачив їх ще раз на Ольхоні, де вони намагалися вп'ятьох поїхати автостопом. А разом з поляками я навіть вийшов за 20 кілометрів до кінцевої станції, аби напитися води з Байкалу і вперше в ньому скупатися.

До речі, те, що байкальську воду можна абсолютно спокійно пити, не кип'яченою, дуже спрощує організацію піших мандрівок вздовж берегів озера. Тому, коли я запитав у провідниці, а чи є тут зупинки з джерелами і де брати питну воду, з мене довго сміявся весь вагон. :)

Самотній рибалка на Байкалі

Цікаво було б пройти всі 84 кілометри від села Култук до Порту Байкал пішки, адже практично на кожному кілометрі є якісь визначні пам'ятки, красиві галереї, мальовнича природа і, що найголовніше для пішого мандрівника - вода, дрова і місце для намета.

Зрештою, останніх 20 кілометрів я таки пройшов пішки, минаючи тунелі і мости, купаючись в чистих і прохолодних водах, коли ставало надто спекотно. Декілька раз зустрічав туристів, які йшли назустріч. Цікаво, що як і у Карпатах, на КБЖД незнайомі мандрівники вітаються одне з одним.

Тунелі будували вільнонаймані робітники з Албанії та Італії

Окрім "мотані", влітку, двічі на тиждень, по Навколобайкальській залізниці курсує  туристичний "навколобайкальський експрес". Також є можливість винайняти самохідний вагон на 40 місць, або дрезину.

Кажуть, що "мотаню" можна "застопити", зупинити на будь-якій ділянці дороги, якщо машиніст здалеку побачить вас. Я, на жаль, не встиг цього зробити, бо, переночувавши на березі Байкалу, прийшов на кінцеву станцію. :)

З Порту Байкал є тільки два шляхи - назад у Слюдянку залізницею, або на поромі через гирло Ангари в Ліствянку. Під час мандрівки поромом відчувається величезна сила і маса байкальських вод, які Ангара несе в бік Іркутська....

Пором "Байкальські Води" курсує між Портом Байкал та Ліствянкою щогодини

Легендарні  байкальські скарби

З місцевістю біля Навколобайкальської залізниці пов'язані щонайменше дві історії про скарби, втрачені у байкальських водах.

Одна з них розповідає про поштову карету, вщерть навантажену мішками з срібними монетами, по тисячі рублів у кожному. Їх везли аж з Санкт-Петербурга купцям в Кяхту на відкриття зимової ярмарки. Це сталося перед Новим роком, тож усі, враховуючи візників, були п'яні. Карета виїхала на не досить міцний лід і перевернулася. Через кілька місяців її підняли з дна озера, але мішків з сріблом так і не знайшли. Місце, де могли потонути мішки, має кілька десятків метрів в глибину. Кажуть, що це срібло досі лежить там, на дні...

Інший скарб - значно відоміший. Вона розказує про "золотий ешелон" Колчака, який рухався на Далекий Схід і був зупинений більшовиками неподалік від Іркутська. Найпопопулярніша версія цієї історії стверджує, що кілька тонн золота були втрачені під водою десь неподалік від КБЖД. Хоча, останні історичні дослідження наполягають на тому, що цього ніяк не могло бути і золото зникло де завгодно, тільки не у Байкалі. 

Зрештою, майже 3,5 тонни золота спокійно собі лежать у якійсь печері і чекають, коли його знайдуть. :)

Але справжні і значно доступніші скарби - чисте повітря і воду, неперевершену природу, і мальовничий ланшафт тут не потрібно шукати - вони навколо і доступні для всіх. 

Гори над Слюдянкою

Заради цієї краси таки варто наважитися і пролетіти, проїхати, пройти, зрештою, 6000 кілометрів від Києва до Байкалу.

Тепер я це точно знаю :)

P.S. Вітання від прибайкальських мандрівників... :)

"Пацаны" кому загубили :)

Фото автора


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Теги: Сибір, Російська Імперія, залізниця, КБЖД, Байкал, мотаня, скарб, Росія, міст, тунель




Коментарі [0]
Коментар:
Захисний код:
Авторизація
Електронна пошта:
Пароль:
Запам'ятати мене на цьому комп'ютері
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь.
Ви можете увійти під своїм акаунтом Facebook
Facebook