По-русски
Українською
Погода:
  • Курси валют: USD 11.5   EUR 15.7
  • Пальне: A92 10.53   A95 10.90   ДП 9.74

Leopolis Grand Prix
27-29 червня у Львові відбудеться найбільша автомобільна подія України та Центральної Європи.


Венеція по-голландськи

Харлем - Амстердам - Роттердам - Дордрехт - Гаага - Дельфт
0

Амстердам

Нідерланди, Північна Голландія
Давній Амстердам - є столицею королівства Нідерландів та одним з найбільших історичних міст Європи

Храм Светіцховелі

В XI столітті на місці базиліки зводить церква Дванадцяти апостолів - храм Светіцховелі. Це – головний кафедральний собор та найбільша церква сучасної країни
AutoTravel у соціальних мережах


Свой первый холодильник мы с женой купили в магазине Комплект, находится в Одессе, нам понравился этот магазин.

В онлайн магазине оборудоваия stocktools.ru есть все. От ручного инструмента, до мощных лодочных моторов.

Азот у шинах: чи варто закачувати

20 вересня 2012

Сьогодні багато станцій технічного обслуговування та й просто шиномонтажні майстерні все частіше пропонують замість повітря накачувати шини автомобілів азотом. При цьому стверджується, що азот володіє якимись дивовижними властивостями. Що ж, давайте подивимося. Перш за все, повітря і так на 78% складається з азоту. Газ, який виробляється азотогенераторами у шиномонтажних майстернях, містить 95-97% азоту. Відмінність не дуже значна. Та й взагалі, перевірити чистоту закачуваного азоту неможливо, не возити ж із собою газоаналізатор? Цим користуються деякі спритники, продаючи під виглядом азоту звичайне повітря, клієнт же все одно не відрізнить! Але навіть якщо вам закачають з балонів азот з чистотою 99,99%, то що це може дати?

Найпопулярніші міфи про азот в шинах розглянув інтернет-журнал Shkolazhizni.ru

Міф 1. Стабільний тиск в шині. Коефіцієнт теплового розширення азоту набагато менший, ніж у повітря, тому зміна температури шини майже не впливає на тиск у ній.

Це твердження суперечить закону Менделєєва-Клапейрона, яке встановлює взаємозв'язок між об'ємом, тиском і температурою ідеального газу P * V / T = const. В цю мить захисники азоту хитро потираючи руки заявляють, що азот і кисень - гази не ідеальні, тому поводяться "по-іншому". Та і взагалі знаходяться в шині під тиском, отже, газові закони до них не можуть бути застосовані.

Проте, будь який фізик скаже, що обумовлена рівнянням Менделєєва-Клапейрона поведінка азоту, кисню та інших подібних газів при тих температурах, в яких експлуатується колесо, починає помітно відрізнятися від поведінки ідеального газу лише при тисках у десятки атмосфер. Тобто, щоб відчути якусь різницю між повітрям і азотом, доведеться спершу порвати колесо, "як Тузик грілку".

Крім того, як реальний газ азот навіть гірший за повітря. Коефіцієнт об'ємного розширення азоту 0.003672 K-1, а повітря 0.003665 K-1. У колесі середнього розміру, при звичайній робочій зміні температури, це дасть підсумкову різницю тисків в четвертому знаку після коми. Звісно, таке навіть не кожним лабораторним манометром виміряєш, не кажучи вже про шинні, але сам факт!

Міф 2. Відсутній витік газу з шини. Молекули азоту більші за розмірами, ніж молекули кисню, тому кисень швидко випаровується, що призводить до зниження тиску. Шину з повітрям доводиться часто підкачувати.

Дійсно, діаметр молекули азоту 0,32 нм, а кисню - 0,3 нм. Різниця аж в 6%. Тобто, якщо шина з азотом втратить 1 атм, то шина з повітрям - цілих 1,012 атм. Знову ж таки - ви маєте чим таке виміряти?

Та й взагалі - давайте доведемо логічний ланцюжок до кінця! Якщо кисень з шини швидко випаровується, то що ж там залишається? Правильно, практично чистий азот - і абсолютно безкоштовно!

Міф 3. Зменшення корозії корду і старіння гуми. Азот, на відміну від кисню, не окисляє сталь корду і не зістарює гуму.

І знову досить правдоподібно. Тільки запитайте досвідченого автолюбителя, а ще краще - слюсаря на автобазі, чи часто їм доводиться міняти покришки через те, що проіржавів корд? У кращому випадку вас просто не зрозуміють. А ще запитайте себе - як же шина, захищена "благородним" азотом зсередини, почуває себе зовні, буквально купаючись в океані шкідливого для її здоров'я повітря і катаючись по різній дорожній гидоті. А також подивіться на викинуті на звалище шини - чи дуже вони постаріли зсередини?

Міф 4. Зменшення ваги колеса. Вага азоту в покришці менша, ніж вага повітря. Тому знижується безпружинна маса підвіски, що збільшує ресурс амортизаторів.

Тут посперечатися важко, щільність повітря 1,29 кг/м3, а густина азоту - 1,25 кг/м3. Тепер давайте рахувати: звичайне колесо має об'єм 0,05 м. кубічних, тиск в ньому 2 кгс/см.кв. Маємо різницю аж у 6 грамів! Дійсно, при масі колеса у 13-15 кг, це істотно полегшить автомобіль, як би ото мимоволі і не піднятися у повітря!

Міф 5. Шина не перегрівається. Азот краще, ніж повітря, відводить від шини тепло.

Ну а це вже просто неправда. Коефіцієнт теплопровідності кисню 0,0269 Вт / (м • К), а азоту 0,0261 Вт / (м • К). Різниця незначна, але кисень краще, ніж азот, передає тепло від покришки до диска, отже - охолоджує краще. Єдине, в чому азот виграє - в теплоємності, вона у нього на 13% вище, ніж у кисню. Але азоту в шині всього 150-200 грамів. І вся оця його здатність до акумулювання тепла, отриманого від багатокілограмової шини, погоди на дорозі не зробить.

Міф 6. При пожежі колесо з азотом не вибухне, адже азот не горить.

Тут можна сказати лише одне - якщо авто горить і справа дійшла до вибуху коліс, то чи набагато краще буде вам від того, що у вогонь не потрапить 35-40 грамів кисню, який знаходиться у накачаному повітрям колесі?

Міф 7. Навіть і не міф, а ще декілька аргументів, які особливо популярні серед шанувальників благородного азоту.

Я ось недавно змінив шини і, за порадою продавця, накачав їх азотом. Вже півроку тиск в шинах не змінюється, а старі покришки з повітрям доводилося підкачувати щотижня!

Та чи у азоті тут справа? Можливо, секрет саме у нових шинах? До речі, справне колесо в межах свого терміну служби тримає тиск роками, якщо це не так - шукайте пошкодження.

Мені от накачали колеса азотом і авто однозначно поїхало м'якше, зменшився шум та вібрація!

Це також можна пояснити. У більшості випадків, при заповненні коліс азотом їх банально не докачують на 0,2-0,3 атм. Тому колесо дійсно їде м'якше, але азот тут ні до чого. Спробуйте перевірити тиск справним манометром.

А ось в "Формулі-1" колеса накачують тільки азотом, там же не дурні сидять?

Звісно, не дурні. Саме тому пункт 12.7.1 технічного регламенту перегонів Формула-1 говорить, що колеса можуть бути заповнені лише повітрям або азотом. "Або" в цьому випадку означає, що навіть для болідів з їх позамежними навантаженнями на шини ті самі "не дурні" ніякої різниці між азотом і повітрям не роблять.

Та, зрештою, вирішувати, звісно доведеться вам. Накачування коліс азотом не принесе шкоди автомобілеві, але і користі не буде жодної. А ось гаманець постраждає - вартість накачування азотом у 10-20 разів вища, ніж накачування повітрям.

Фото на головній з Flickr (by Truck and Racing pics UK)

Олег АнтоновShkolazhizni.ru


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.




Коментарі [0]
Коментар:
Захисний код:
Авторизація
Електронна пошта:
Пароль:
Запам'ятати мене на цьому комп'ютері
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь.
Ви можете увійти під своїм акаунтом Facebook
Facebook