Лікбез для водіїв: що робити, якщо працівник ДАІ не правий

У нашій країні співробітники ДАІ деколи знають закони значно гірше, ніж пересічні громадяни, проте саме юридична безграмотність водія грає на руку хитрим інспекторам. Водій же зобов'язаний виконати лише законні вимоги інспектора. Як зрозуміти - законною є вимога працівника ДАІ чи ні, розповідає Сегодня.

Автолюбителі все частіше скаржаться на некоректну поведінку працівників Державтоінспекції: зупиняють без видимої причини (навіть якщо водій не порушував ПДР), вимагають необов'язкові документи, своєрідно формулюють пункти правил (один із столичних даішників зажадав у водія хабар за те, що той їхав зі швидкістю 70 км/год, пославшись на "нові правила" та вимоги дорожнього законодавства...).

Найбільша кількість претензій водіїв пов'язане з несправедливими звинуваченнями у керуванні автомобілем в стані алкогольного сп'яніння. "Мене зупинили серед ночі і сказали, що вид блідий, а очі скляні. Сказали, що повезуть до лікаря і забрали водійські права. Я не пилаа, але сама не знаю, чому дала інспекторам 1,5 тис. грн. Мене просто "розвели", - скаржиться автомобілістка з Києва Олена В.

Найчастіше водії дають хабарі тому, що просто не знають, як себе поводити. У прес-службі ДАІ розповіли, що у випадку зловживань або некоректної поведінки інспекторів потрібно скаржитися за телефонами гарячої лінії (вказані на борту патрульного авто - у кожному регіоні він свій) - за кожнм зверненням проводять перевірку.

Мусимо зауважити, що всі поради розраховані на законослухняних водіїв. Адже недотримання ПДР призводить до трагедій.

Як змусити інспектора бути ввічливим

Потрібно розуміти, що водій зобов'язаний виконати лише законні вимоги інспектора, тобто прямо прописані в нормативно-правовому акті. Будь-які інші вимоги є незаконними, отже, на них можна і потрібно скаржитися.

Усна погроза. У ДАІ скарг бояться. Річ у тому, що чим їх більше, тим гірше для кар'єри, також можуть не дати премію або взагалі звільнити, якщо скаржаться занадто багато.

Тому, якщо інспектор не правий, ми наполегливо рекомендуємо повідомити йому про це, а також те, що ви будете скаржитися в письмовому вигляді на його незаконні дії. І нагадати, що мінімальна відповідальність за "Перевищення влади або службових повноважень" відповідно до ст. 365 Кримінального кодексу - виправні роботи строком до двох років або обмеження волі строком до п'яти років, або позбавлення волі строком від двох до п'яти років. А за фактом надходження скарги в письмовому вигляді завжди проводиться службова перевірка, в ході якої у цього інспектора можуть знайти ще якісь порушення. Зазвичай, після такої "атаки", інспектор відразу ж стає ввічливим і законослухняним.

Письмова скарга. Іноді свою погрозу доводиться підкріплювати конкретними діями - занадто гарячого інспектор легко остудити, якщо при ньому дістати чистий аркуш паперу, написати по центру слово "Скарга" і попросити пред'явити службове посвідчення, щоб заповнити "бланк". А якщо ще й дістати чистий конверт із наклеєною на нього поштовою маркою і запитати поштова адреса підрозділу, де він служить і, заодно, районної прокуратури... У 90% випадків інспектор стає дуже ввічливим і намагається "домовитися полюбовно".

Один з читачів "Сегодня", Ігор Корольов, розповідає, що він возить із собою в машині декілька зразків скарг, в яких залишив вільні місця для даних інспектора. За його словами, останній раз, коли він такий бланк дістав, інспектор запропонував помиритися і навіть пригостив його кавою. До речі, коли автомобілістка Олена, яку "розвели" на 1,5 тис. грн, наступного написала на інспектора заяву в міліцію, реакція була миттєвою - якимось чином даішники-хабарники з'ясували, де вона живе, приїхали до неї під будинок разом зі своїм начальником, віддали всі гроші і просили забрати заяву.

Річ у тому, що згідно зі ст. 369 Кримінального Кодексу, людина, яка дала хабар, звільняється від відповідальності, якщо вона добровільно повідомила про це в правоохоронні органи. А ось співробітникам ДАІ загрожувало від звільнення до 5 років позбавлення волі.

Якщо розпускає руки. На жаль, не всі співробітники ДАІ здатні контролювати свої емоції - відомі випадки, коли справа доходила до погроз фізичної розправи і, навіть, спроб її здійснити. У цьому випадку телефонуєте з мобільного 102 і заявляйте, що на вас напали. Це можна зробити навіть після того, як конфлікт, на думку даішника, вичерпаний, і ви начебто "розійшлися" - в міліції попросять написати заяву. Нагадаємо, що столичного працівника ДАІ, який силою витягнув автомобіліста з машини в грудні 2010-го року, засудили на 3,5 роки в'язниці з випробувальним терміном у 2 роки.

Зупинка без причини

Улюблене заняття інспекторів ДАІ - зупинити машину і відразу ж попросити пред'явити права і техпаспорт. Наприклад, в цьому році по дорозі в Крим автора статті попросили показати документи 5 разів при проїзді КПП. Він жодного разу не показав жодного документа - у відповідь на прохання інспектора відразу запитував: "назвіть причину зупинки". Практично у всіх випадках даішники розповідали, що таке ж авто знаходиться в розшуку (універсальний привід), але на відповідне прохання показати орієнтування на таку ж машину замовкали і мовчки відходили. Фантазію проявив лише даішник вже в самому Криму - заявив, що вони шукають незаконно встановлені спецсигнали, однак швидко втік, коли його попросили описати порушення в письмовому вигляді.

Про що говорить закон. Відповідно до Закону України "Про міліцію", співробітник міліції має право зупинити авто тільки в разі порушення ПДР, наявних ознак, що свідчать про техннічні несправності авто або про те, що машина побувала в ДТП. Крім того, за наявності даних про перебування авто у розшуку. При цьому, в законі чітко зазначено, що міліціонер зобов'язаний вказати суть правопорушення. Якщо формулювання розмите, можна і потрібно скаржитися - зупинка "просто так" вважається перевищенням службових повноважень.

На штрафмайданчик можна не їхати

Часто після того, як водія звинуватили у нетверезому водінні, даішники пропонують їхати разом з ними на штрафмайданчик. Забрати звідти авто потім дорого коштує - за кожен день простою просять від 80 до 260 грн за добу (в залежності від регіону і апетитів власників майданчика). Багато хто не знає, що таке "прохання" можна не виконувати.

Про що говорить закон. Якщо навіть водія визнали п'яним, автомобіль, згідно зі ст. 265-2 КУАП, блокується спецзасобом. Доставка на штрафмайданчик здійснюється тільки якщо авто істотно (!) Заважає дорожньому рухові. Тобто ключі можна не віддавати, а просто закрити машину. Якщо забирають силою - дзвонити 102.

Звинувачення у водінні авто в нетверезому стані

Після зупинки для "перевірки документів" улюбленою фразою працівників ДАІ є: "Пили? А ну дихніть". Відзначимо, що жоден нормативно-правовий акт не зобов'язує водія "дихати" на інспектора. Адвокат Володимир Караваєв радить в цьому випадку відповідати "дихати я буду на дружину", проте відмовитися можна і ввічливо, пославшись на те, що ви просто не хочете цього робити. При цьому, можна віддавати свої права даїшнику в руки - відповідно до законодавства та правил дорожнього руху, достатньо пред'явити документи (наприклад, показати через скло). Також закон не вимагає від водія виходити з машини.

Про що говорить закон. Перш ніж вдаватися до яких-небуть по відношенню до водія, інспектор зобов'язаний запропонувати водієві в присутності двох свідків пройти огляд з використанням алкотестера. За фактом перевірки відразу складається протокол, в якому зазначаються ознаки сп'яніння. Після цього інспектор повинен показати документи на прилад (свідоцтво про держреєстрацію та перевірку) і, роздрукувавши одноразовий "мундштук", попросити водія продути трубку. Якщо результат менше 0,2 проміле, інспектор пише про це в протоколі з посиланням на прилад і відпускає водія.

У випадку, коли результат більше 0,2 проміле, інспектор повинен запитати у водія, чи згоден він з результатами. Якщо "так", то протокол передають до суду, водія відпускають. Якщо "ні", то в протоколі нічого не вказують, а водія везуть на машині ДАІ в медустанову. І тільки там нарколог може дати якийсь вердикт. Якщо лікар вважає, що водій не знаходиться в стані сп'яніння, його відпускають незалежно від результатів алкотестера. Якщо водій п'яний, протокол також передають до суду.

Перевірка автомобіля на дорозі

Техогляди, як відомо скасували. Проте, час від часу, інспектори ДАІ "знаходять" технічну несправність і повідомляють, що "забороняють експлуатацію автомобіля".

Про що говорить закон. Проводити таку перевірку і забороняти рух автомобіля співробітники ДАІ мають право. Але тільки у виняткових випадках, які прописані в п. 31.6 ПДР. Згідно з ним, водії не мають права продовжувати рух, якщо у них: по-перше, несправні гальма чи рульове керування, по-друге, в темний час доби або в умовах недостатньої видимості не горять лампи фар або задніх габаритних вогнів, по-третє, якщо під час дощу або снігопаду не включені склоочисники з боку керма.

Співробітник ДАІ має право виявити дефекти автомобіля за зовнішніми ознаками. Їх небагато: якщо на автомобілі не працює ліва фара в режимі ближнього світла, лобове скло вкрите тріщинами, немає дзеркала заднього виду, з вихлопної труби йде чорний дим або відсутні передбачені деталі кузова. У таких випадках інспектор зобов'язаний зупинити машину, заблокувати авто і скласти протокол. Але рішення про покарання приймає суд (штраф складає 340-850 грн). Тобто, інспектор повинен прикріпити до протоколу докази, отримані за допомогою сертифікованого обладнання. У всіх інших випадках перевірка буде вважатися перевищенням повноважень.

Водіння авто з "червоними" номерами

Ті автовласники, які хочуть продати автомобіль і вже зняли його з обліку, або щойно його придбали, їздять на тимчасових номерах (транзитах) червоного кольору. Такі автомобілі даішники люблять зупиняти особливо часто. І варто автолюбителеві прострочити закладений у постанові Кабміну двомісячний термін для реєстрації авто, як водієві повідомляють, що його автомобіль зараз заберуть на штрафмайданчик.

Про що говорить закон. Ніякого штрафу за "їзду на транзитах" законодавством України не передбачено. Існує лише відповідальність за водіння незареєстрованого автомобіля, але це не штрафмайданчик, а, згідно Кодексу України про адміністративні правопорушення, штраф у розмірі від 170 до 255 грн, а за повторне прострочення - до 510 грн. При цьому потрібно знати, що водій може продовжити прострочений термін для реєстрації автомобіля в разі надання документів, що підтверджують відсутність можливості своєчасного її проведення (хвороба, відрядження власника ТЗ або інші поважні причини).

Окремий випадок - водіння громадянином України нерозмитнених авто з іноземними номерами. Даішники одразу вимагають документи з митниці, а також погрожують забрати таке авто. Однак у ст. 16 Закону "Про дорожній рух" прописане зобов'язання водія пред'являти співробітнику міліції лише водійське посвідчення та реєстраційний документ на транспортний засіб (на будь-якого власника, в тому числі іноземця). Вимагати ж документи з митниці співробітник ДАІ не має ніякого права, так само як і забирати кудись авто.

Чужа швидкість

У цьому році автор статті мав два випадки, коли інспектори ДАІ зупиняли авто ніби-то за перевищення швидкості, хоча швидше 80 км на годину він не їхав. Однак вислухавши його аргументи, інспектори обидва рази відпускали водія без штрафу. Яким чином?

Звинувачувати водія у перевищенні швидкості "просто так" немає - порушників вистачає і без цього. Проте численні експерименти показали, що прийняті на озброєння ДАІ радари здатні допускати технічні помилки.

Швидкість сусіда. Помилка виникає в тому випадку, якщо в момент вимірювання ваш автомобіль наздоганяв інший, відбиваюча поверхня якого більша, ніж у вашого. Наприклад, ви їдете на малолітражці, а вас обганяє позашляховик - прилад швидше покаже саме його швидкість.

Темно. Ситуація посилюється в темний час доби - прилад з фотофіксацією (наприклад, Візир) робить вночі розмиті світлини і який там зображено автомобіль, незрозуміло. Як неясно й те, в яку сторону інспектор направив радар.

Про що говорить закон. Якщо ви впевнені, що швидкість не ваша, заявіть інспектору про те, що ви просите перенести розгляд справи. У ст. 268 КпАП сказано про право особи, яка притягається до адмінвідповідальності, на юридичну допомогу. На місці це зробити неможливо, тому інспектор складає протокол, але не постанову. Ви ж через кілька днів можете підійти до начальника підрозділу ДАІ, розповісти, як усе було, і просити скасування протоколу - це вдавалося і мені, і трьом моїм знайомим.

Фото на головній з sai.gov.ua

Владислав Бовсуновський, "Сегодня"